Tuesday, October 16, 2012

Voimahetki

Viime päivinä on ollut yllättävän paljon hetkiä, jolloin kyseinen hetki on tuntunut vievän minusta iloa ja voimia. Jäljelle on jäänyt vain lannistunut mieli. Olen suorittanut tilanteet läpi ja harmitellut, että näinä hetkinä en ole tuntenut eläväni omana itsenäni, vaan elämäni on valunut hukkaan. Lisäksi asioiden hoito lannistuneessa mielentilassa ei tuota kovin hyvää lopputulostakaan. Ehkä järkevintä, mitä voisin tehdä, olisi kiertää nuo tilanteet mahdollisimman kaukaa, mutta aina se ei ole mahdollista.

Siispä olen miettinyt itselleni (toistaiseksi) kaksi voimahetkeä. Olen muistellut elämässäni tilanteen, jolloin olen tuntenut suoriutuneeni jostain asiasta poikkeuksellisen hyvin omin voimin. Tilanne on ollut sellainen, että myös muut ovat olleet samaa mieltä. Se oli minun hetkeni loistaa, kauan sitten. Mietin sen hetken tunnetilaani ja imen sen tähän päivään. Hankalassa tilanteessa kuvittelen tunteen itseeni, jolloin oloni ja sen myötä toimintakykyni kohenee. Kokemus voimaannuttaa. Tämä on todella toiminut.

Valitsin vielä toisenkin voimahetken sen vuoksi, että koin tarvitsevani sellaisen erityisesti sosiaalisia tilanteita varten. Olen muistellut hetkeä, jolloin olen onnistunut sosiaalisessa mielessä. Muistelen sitä hankalissa ihmissuhdetilanteissa, koska saan voimaa siitä, että olen ollut ja olen toki edelleenkin rakas ja tärkeä jollekin. Myös minä olen sellainen ihminen, joka kykenee läheiseen ja lämpimään ihmissuhteeseen, vaikka jokin ihmissuhdetilanne tässä hetkessä olisikin hankala. Kaikkia ei tarvitse miellyttää ja silti olen hyvä ihminen.

Joku voisi sanoa tätä itselleen valehtelemiseksi, mutta ei se minusta sitä ole. Minusta menneistä hyvistä asioista voi ihan hyvin ammentaa vielä tähänkin päivään. Vaikka ne asiat ja tilanteet ovatkin mennyttä, muistot ja tunteet eivät ole. Ne voivat elää vielä tänäänkin muistuttaen siitä, mitä olen ollut, mitä olen ehkä edelleen ja mitä ehkä voin tulevaisuudessa olla.

3 comments:

FeminineApproach said...

Voimahetki, mikä ihana ajatus. Itsekin olen tainnut sitä käyttää, mutta alitajuisesti ja tiedostamatta. Mutta tuo tietoinen voimahetken palauttaminen mieleen - hyvä idea!

Meillä jokaisella on omia keinoja selvitä hankalista vaiheista ja tilanteista. Ja se on hyvä, että niitä keinoja käytössä on. Keinoja nähdä, että vaikeastakin tilanteesta selviää ja vieläpä hienosti.

Huopalintu said...

Hyvä asia tuo voimahetkien hyväksikäyttö. Mielikuvat antavat voimaa. Tuota pitäisi hyödyntää enemmän. Joskus hankalassa tilanteessa olen mielikuvissani ollut minulle rakkaassa, turvallisessa paikassa ja ajatellut niiden ihmisten tukea, jotka ovat puolellani. Tuollaiset jutut kyllä tepsivät.

Nan said...

FeminineApproach: tuollaisia keinoja on tosiaan hyvä olla. Lisäksi olisi hyvä muistaa ne keinot silloin, kun niitä tarvitsee. Usein itse olen ainakin jotenkin jumiutunut hankalaan tilanteeseen ja sen tuomaan pahaan oloon, vaikka voisin helpottaa tilannetta heti, omin keinoin.


Trina: kyllä, tuota pitäisi hyödyntää enemmän, kun muistaisi ja huomaisi. En ollut huomannut ajatellakaan, että myös paikka voisi olla voiman lähteenä. Taidankin kehitellä siitä (ja läheisistäni) vielä yhden voimahetken itselleni. Kiitos vinkistä.