Tuesday, October 13, 2009

Onnellisuudesta, osa 3

Olen aiemminkin kirjoittanut tänne onnellisuudesta liittyen Ylen Elämä pelissä -ohjelmaan. Ohjelman henkilöillehän on määritelty kolme tavoitetta, joiden avulla he voisivat tavoitella onnellisempaa elämää. Pohdin asiaa myös itseni kannalta ja olenkin listannut tänne jo kaksi tavoitettani (katkeruudesta eroon pääseminen ja itseni esille tuominen). Kolmas tavoitteeni onkin jotain, mitä olen jo harjoitellutkin.

Kolmas tavoitteeni voisikin olla elämäni aikatauluttaminen itselleni sopivammaksi, mukavien asioiden tekeminen ja leppoisampi elämä(nasenne). Tuo kuulostaa sisältävän useammankin asian, mutta minulle tuo tuntuu ja näkyy kokonaisuutena, eli parempana elämän hallintana (siis ei sellaista hampaatirvessä-hallintaa, vaan parempi elämänvirtaaminen) ja syvempänä hetkessä läsnäolemisena.

Olen edistynyt tässä tavoitteessani. Olen nukkunut enemmän, liikkunut sopivasti, syönyt tasapainoisemmin, joten oloni on ollut jossain määrin parempi ja olen jaksanutkin... vaikka edelleenkin arki-illat tuottavat vaikeuksia vetämättömän oloni vuoksi. Haastavinta minulle nyt onkin löytää mukavia asioita, joita voisin vapaa-ajallani tehdä ja jotka ns. lataisivat akkujani.

Onnellisuustestissä sai lopuksi ratkaisuehdotuksia, joiden avulla voi kokeilla lisätä omaa onnellisuuttaan. Minulle tuli yhdeksi vaihtoehdoksi flow-kokemukset. Testin myötä tajusin, että en juuri edes muista, koska olen viimeksi kokenut flow-tunteen jotain tehdessäni! Ei minun arkiaskareeni ole mitään niin mielenkiintoista, että saisin siihen ajatukseni täysin uppoamaan ja aika lentäisi. Ei todellakaan. Ennemminkin pakoajattelen kaikkea mielenkiintoista, jotta minun ei tarvitsisi kohdata todellisuutta "täysin mielin". Voi kun olisi mukava tehdä jotain niin innostavaa, että kokisin flown!

Ehkä itselleni merkityksellisen tekemisen löytäminen toisi flow-kokemukset. Tiedän, mitä ne innostavat tekemiset voisivat olla, mutta nykyarkeni ei mahdollista niiden tekemistä. Arki siis estää flow-kokemukset, ankeaa. Pitäisi kai yrittää löytää jotain innostuksen aiheita arkeenikin, mutta sen olen kokenut jo pitkään vaikeaksi. No, pitää kai yrittää jatkaa etsintöjä.

Vielä aikataulutukseen palatakseni minulla on onneksi yrityksiä siihen suuntaan, että tulevaisuudessa minulla olisi enemmän aikaa itselleni merkityksellisiin asioihin. Sitä kautta aikataulutus, mukavien asioiden tekeminen ja hetkessä oleminenkin voivat helpottua. Näin toivon.

2 comments:

Huopalintu said...

Toivon tosiaan, että löydät aikaa niille mukaville hetkille, flow-kokemuksille. Oma kokemukseni työelämän ja muun elämän yhteesovittamisesta on samansuuntainen. Jos työ/opiskelu ei ole mieluisaa, tuota niitä flow-kokemuksia, olisi niitä muualta löydettävä. Itse en ole ainakaan jaksanut työpäivien jälkeen tai vapaapäivinä enää huushollin pystyssä pysymisen lisäksi harrastaa mitään virkistävää. Sellainen elämä pidemmän päälle alkaa syödä voimavaroja ja altistaa masennukselle yms.

Niin, mitenhän niihin arkiaskareisiin löytyisi niitä flow-kokemuksia... sitä täytyykin miettiä. Olisikohan omissa asenteissa ja ajattelumaailmassa jotain kehitettävää..en tiedä, tuota täytyykin pohtia! Ehkä sen rennomman elämään suhtautumisen löytymisen myötä löytyy jotain?

Nan said...

Trina: Tosiaan, työn ja muun elämän yhteensovittaminen on vaikeaa. Kyllä minusta on mukavaa tehdä joitain työtä, jotta tulen toimeen, mutta inhoan sitä, miten (merkityksetön) työ imee voimat kaikelta muulta. Se ikään kuin imee elämän ihan tyhjäksi, jolloin ei jaksa motivoitua enää mistään ja koko elämän merkitys katoaa. Pelottavaa.

Minun ainakin pitäisi löytää jotain kokonaan uuttakin tekemistä, joka olisi sen verran lyhytkestoista, että arjessakin ehtisi tehdä. En vain tiedä, mitä se voisi olla, kun siitä olisi hyvä saada niitä flow-kokemuksiakin. Flowta tulee oikein ikävä nyt, kun se on niiiiin harvinaista.

Toivottavasti rennomman elämään suhtautumisen myötä löytyisi jotain!