Thursday, November 22, 2007

Ihmiset, jotka "tietävät" puolestani

Minua on alkanut rasittaa sellainen asenne, jossa toinen on tietävinään puolestani, miten tulen toimimaan tulevaisuudessa jossakin asiassa. Olen kuullut jo monen ihmisen ennustavan, millainen olen tulevaisuudessa ja millaisia ratkaisuja teen. Nuo ennustukset syntyvät toisen ihmisen kuvitelmista sukupuoleni, perinteisten toimintatapojen tai henkilön omien toiveiden tai pelkojen perusteella. Sillä ei tunnu olevan suurta painoarvoa, mitä itse ajattelen asioista.

Eräs ex-mieheni piti minua hyvinkin ennustettavana ja liian turvallisena. Hän selitti, kuinka olen sellainen ihminen, joka ei koskaan jätä häntä. Hän tiesi asian "ihan varmasti", joten hänen ei "tarvinnut" kovinkaan paljon pohtia tällaista "tosiasiaa". Jätin hänet lopulta, en yksin tämän asenteen vuoksi tietenkään, vaan syitä oli muitakin. Tämä asenne pilasi kuitenkin paljon, koska en kokenut ex:äni kunnioittavan minua ja ajatuksiani.

Eräs entinen ystäväni selitti minulle usein, että kuinka olen samanlainen kuin kaikki muutkin naiset, ja haluan kuitenkin ihan samoja asioita elämältä kuin "kaikki muutkin". Se, mitä sanoin haluavani elämältä, ei merkinnyt mitään. Sain usein kuulla tältä ihmiseltä, että mitä muka "haluan" ja keskusteluyritykset aiheeseen liittyen kuitattiin vain toteamalla, että "haluat kuitenkin, piste". Näin, että nämä puheet kumpusivat katkeruudesta naisia ja hänen omaa elämäntilannettaan kohtaan, jolloin hän halusi kokea hallitsevansa edes minua.

Mikä siinä onkin, että toisen ihmisen suuhun täytyy tyrkätä sanoja, jotka eivät sinne kuulu? Mikä vika on siinä, että oikeasti syventyisi kuuntelemaan toista ja sitä, mitä toinen todella sanoo ja on? Toki jokaisen mieli voi jossain elämän vaiheessa muuttua, mutta ei se silti oikeuta toista asettamaan toista ihmistä johonkin haluamaansa muottiin.

Luulen, että tässä on kyse lähinnä halusta hallita tilannetta ja ihmistä. Ihmissuhteissa on aina epävarmuustekijöitä, joten on jotenkin helpompaa hallita omia pelkojaan yrittämällä hallita toista, laittamalla toinen johonkin muottiin, jonka kuvittelee luovan ennustettavuutta toisen käytökseen. Ehkä jotkut sulautuvat muottiin (ainakin joksikin aikaa) ihan sujuvastikin, mutta eihän tällainen ole terveen ihmissuhteen merkki.

Osittain tässäkin asiassa on varmasti kyse myös siitä, että jotkut eivät oikeasti välitä siitä toisesta ihmisestä, vaan haluavat toista hallitsemalla saavuttaa lisää hyötyjä itselleen, kuten (kuviteltua) turvallisuuden ja hallinnan tunnetta.

Minä olen hyvin usein kumonnut toisten minulle asettamia ennusteita. Olen ollut ärsyyntynyt valmiiksi asetettuihin muotteihin, eivätkä nuo "ennustukset" ole edes sopineet minuun, vaan ne ovat olleet toisen pelkojen tai vallanhalun vääristämiä kuvitelmia.

En halua elää kuvitelmien mukaan. Kaipaan todellista toisen ihmisen kohtaamista ja keskustelua asioista.

No comments: