Wednesday, May 05, 2010

Väsynyt väsymykseen ja ruokajuttuja

Väsymykseenkin voi väsyä. Olen uupumukseeni lopen kyllästynyt, kun se ei tunnu hellittävän otettaan. Minusta tuntuu, että teen joitain asioita oikein ja olo hieman helpottuu, mutta sitten taas jostain ryömii ikävä väsymys, joka tuntuu oikein puristavan päätä. En aiemmin käsittänyt sellaista asiaa kuin väsymys, joka ei helpotu nukkumalla. Nyt pystyn TODELLAKIN käsittämään, miltä se tuntuu. Se on pelkästään karmeaa.

Kai olisi vain hyväksyttävä se, että tämä ei hetkessä mene ohitse, vaan vaatii päivästä ja viikosta toiseen jatkuvaa stressittömyyttä, liikkumista, hyvää ruokaa ja runsaasti lepoa. Siis kaikkea sitä, mikä yleensä helpottaa oloa.

Olen netistä lueskellut syitä väsymykseen (siis sellaiseen, joka ei nukkumalla helpotu) ja huomannut mahdollisia syitä olevan tosi paljon! On kaikenlaista sairautta, syndroomaa ja puutostilaa, joka voi oirehtia väsymyksenä. Aika pelottavaa. Yritän luottaa vielä siihen, että omassani on kysymys elämäntilanteesta, stressistä ja sen sellaisesta, joka lievittyy kuukausien kuluessa, kun elämä "toimii" paremmin.

Ajattelin kuitenkin kokeilla gluteenitonta ruokavaliota, koska vehnän ja/tai gluteenin sietämättömyys voi ilmeisesti aiheuttaa väsymystä. Tätä voi sentään helposti itse testata. Pari päivää kyseistä ruokavaliota on nyt sujunut hyvin, mutta ihmeitä ei ole vielä tapahtunut eikä kai pitäisikään olla. Toivottavasti viikon-parin päästä tapahtuisi jo jotain. Yllättävän hyvin tämä on sujunut näin kun ruokahalu ei ole mitenkään huipussaan. Kun ei tee erityisemmin mitään mieli, salaatin, keiton ja smoothieiden mussuttaminen on ihan ok. Muistelisin joskus itselläni olleen leipä- ja viljahimoa, mutta nyt siitä ei ole tietoakaan.

Täytyisi vain näin ruokahaluttomana muistaa syödä riittävästi, kun kokemuksestakin tiedän, että salaattilinja + liikkuminen ei välttämättä toimi. On oikeasti mahdollista syödä niin vähän, että se tekee olon vetämättömäksi. No, rasvaa kehiin, se tuntuu pitävän nälkää hyvin loitolla. Ja jos viljoja tekee mieli, tattari on suurta herkkuani muutenkin.

Nukkuminenkin on vaikeaa. Saan unen päästä kiinni minuuteissa (mikä tuntuu omituiselta, kun unettomuus on ollut perinteisesti ongelmani!), mutta heräilen aamusella. En oikein tiedä, koska olen nukkunut tarpeeksi, kun mikään ei tunnu riittävän. Luulen liikaa nukkumisenkin aiheuttavan töttöröö-oloa, kun joskus vajaan yön jälkeen olo on kuitenkin ok, ehkä parempikin kuin 10 tunnin unien jälkeen.

Onneksi on sentään kevät ja aurinkoakin saa. Se kannustaa liikkumaan ulkona ja se taas piristää.

8 comments:

Eija said...

Hei, eksyin blogiisi ja luin vähän juttujasi väsymyksestä. Onhan tuo kilpirauhas arvot kohdallaan, se aiheuttaa väsymystä kans. Se kantsii tsekata jos ei ole tarkastettu lähiaikoina.

Pellon pientareella said...

Tuosta gluteenistahan olen tainnut mainita aiemminkin. Minulla oli juuri tuollaista sairaalloista väsymystä, välillä oli ruoan (esim. pizza...) jälkeen nukahtaa kirjaimellisesti pystyyn, ihan kamalaa. Oireisiin liittyi myös unettomuutta, ja jos on syönyt jotain sopimatonta (myös kaikki missä hiivaa, mikä on käynyt esim. viinietikka, soijakastike ym.) yöllistä kovaa hikoilua, varsinkin pohkeissa, heräilyä ym. Naaman turvotusta ja punoitusta, hilsettä ja valkoista töhnää päänahassa. Suurta ärtymystä, keskittymiskyvyttömyyttä, mielialojen heittelyä, muistin pätkimistä. Osa oireista liittyy tietysti myös stressiin ja burnoutiin. Nykyään kun olen ollut vuosia ilman vehnää, en enää edes huomaa sitä, ei se ole vaikeata. Nyt jo tunnun sietävän 100% ruista, mutta alussa kannattaa olla ilman sitäkin. Samoin nyt tuossa pois sokeri ja se leivinhiiva, ehkä myös ne käyneet tuotteet ja sienet. Googleta sanalla hiivasyndrooma, niin alkaa löytyä tietoa. Minulla tuo kuuri auttoi, olin kuin eri ihminen parin viikon jälkeen. Minua tutkittiin ja tutkittiin, kilpirauhasarvot ja kaikki, eikä mitään löytynyt. Lääketiede oli avuton. Kunnes sattumalta kuulin tuosta hiivasyndroomasta ja sen kautta alkoi toipuminen. Vieläkin minulla on ruokayliherkkyyksiä, niistä ehkä enemmän toiste.

Hehkuvainen said...

Liian kevyesti syömällä saa kyllä itsensä hyvin äkkiä väsyneeksi, joten kannattaa muistaa syödä tuhdisti vaikka jättäisikin viljat vähemmälle. Onneksi tiedät tällaiset asiat ja osaat selkeästi ajatella fiksusti näitä asioita :).

Uskon että pari kuukautta riittää kertomaan onko uudesta ruokavaliosta hyötyä. Tsemppiä testiin!

Roskis said...

Liputan myös sen puolesta, että pidät verensokerin tasaisena. Hedelmiä rutkasti! Ja pidä huoli d-vitamiinin saannista myös (kalaa kalaa kalaa tai tabuja), vaikka nythän aurinkokin jo auttaa asiaan. Ja ne kilpirauhasarvot kannattaa tsekkauttaa, kuten Eija sanoikin. Tsemppiä!

Pellon pientareella said...

Tässä yksi linkki, johon äsken törmäsin hiivasienen eli hiivasyndrooman hoidossa. Ei suositella myöskään paljon makeita hedelmiä tai hiilihydraatteja (pasta, peruna jne.) http://elamanleipa.blogit.fi/hiivasienen-kukistaminen/

Nan said...

Eija: joo, kilpirauhasarvot on mitattu ja ne olivat oikein hyvät. Kiitos visiitistäsi :)



Pellon pientareella: oireesi kuulostavat kamalilta, hyvä, että sait selvyyden niiden syihin ja sitä kautta ratkaistua asian! Tällaiset väsymys yms. oireet ovat sikäli tosi hankalat, kun ne voivat liittyä niin moneen asiaan :( Minulla ei juuri fyysisiä oireita ole ollut, muuta kuin joskus voimattomuutta.

Kyllä minullakin on ilmennyt tuota, että oikein verensokeria nostavan ruoan jälkeen nukahtaa pystyyn. Jo pelkästään nopeiden hiilareiden vähentäminen auttoi tässä asiassa. Ajattelin nyt kokeilla vain tuon gluteiinin jättämistä pois ja hieman sokerin rajoittamista, jotta näen, miten tuo gluteiinin poisjättäminen vaikuttaa. Näin alkuun kokeilen pari viikkoa ja arvioin sitten tilannetta uudelleen ja teen ehkä muutoksia. Katsotaan. Ainakin nyt olen pari päivää ollut aika pirteä tai siis ainakin vähemmän pöpperöinen.

Kiitos linkistä, tuo onkin hyvä blogi. Olen lukenut jo joskus aiemminkin tuosta hiivasyndroomasta, hyvin mahdollinen tilahan tuokin on, kun nykyään ruoka on helposti mitä on.



Hehkuvainen: Kiitos :)



Roskis: kiitos vinkeistäsi, tuo verensokerin tasaisena pitäminen auttaa kyllä oloon jo tosi paljon. D-vitamiinia syön kalasta ja purkista. Kesällä aion olla auringossa.


---

Kiitos teille kommenteistanne!

Anonymous said...

Liika nukkuminen voi tutkitusti aiheuttaa jopa enemmän pöpperöistä oloa kuin vähäiset unet. En nyt ehdi etsiä sitä tutkimusta, mutta näin jostain kuulin, kun pohdin oman suorituskykyni laskua. Lääkäreistä ei ole kohdallani ollut apua, heidän arvauksensa ovat tähän mennessä olleet yhtä hyviä kuin minunkin. Ja mitään pillereitä en halua napsia, tyyliin illalla pamia ja aamulla piriä... En sitä tuomitse, jos joku niistä apua saa, ei vaan ole minun juttuni. Jaksailkaamme! :)

Nan said...

Anonyymi: en minäkään mielelläni pillereitä napsi, kun näen selvästi ongelmieni syyt olevan ihan toisaalla, ratkaistavissa olevissa asioissa. Moni muu asia onkin auttanut minua hyvin!

Tuo liika nukkuminen on kyllä minulla aina ollut ongelma. Ei siis se, että helposti nukkuisin liikaa, vaan se, että jos nukun liikaa, oloni muuttuu tosi pöpperöiseksi. Pitäisi löytää itselleen se hyvä vuorokausirytmi. Onneksi olen edennut jo tässä asiassa :) Hyvää jatkoa sinulle ja jaksamista!