Sunday, September 09, 2007

Muutoksen tarvetta

Olen miettinyt, että olen jo varsin pitkään miettinyt omia ongelmiani pääasiassa yksin. Jonkin verran olen toki keskustellut itselleni tärkeistä asioista toisten ihmisten kanssa, saanut kommentteja ja kuullut/lukenut erilaisia elämäntarinoita. Tähän asti tämä kaikki on ollut valtavan turvallista, ja olen voinut rauhassa koota itseäni pala palalta takaisin ehjemmäksi, mikä on ollut hyvä. Olen suojannut itseäni mahdolliselta pahuudelta hyvin; onhan kotini turvapaikkani.

Nyt olen alkanut kuitenkin miettiä, että ehkä minun pitäisi ottaa rohkeampia askelia. Ehkä minun pitäisi enemmän lähteä kotoa ja tavata ihmisiä (jos mahdollista). Tehdä jotain "vähemmän turvallista" normaalin arkeni lisäksi. En nimittäin koe, että tämä nykyinen tapani käsitellä asioitani vie minua eteenpäin enää parhaalla mahdollisella tavalla. Tarvitsen uusia tuulia, uusia tapahtumia, ajatuksia ja aktiviteetteja.

Minua vain väsyttää ja pelottaa kaikki uusi valtavasti. En tiedä, miten paljon pystyn ottamaan uutta vastaan juuri nyt, tai miten paljon pystyn etsimään uutta. Miten elämä voikin joskus tuntua näin vaikealta?

2 comments:

Anonymous said...

Voimia kovasti kohti uutta! Muutos pelottaa aina, ihan jokaista, toisia enemmän, toisia vähemmän. Itseänikin pelottavat muutokset, mutta kokemuksen myötä olen huomannut, että ne ovat pääsääntöisesti olleet muutoksia parempaan. Ja vaikka muutos ei olisikaan poikinut ihan sitä mitä olin kuvitellut, niin kuitenkin aina jotain positiivista.

Nykyään pompin aika surutta kohti muutoksia ja uutta jos siltä tuntuu, koska pelkäämällä muutoksia on turha odottaa, että tyytymättömyys sen hetkiseen elämään tulisi muuttumaan.

Eli rohkeutta kovasti kohti uutta! :)

Nan said...

Kiitos :) Olen samaa mieltä kanssasi, ehdottomasti. Muutokset tuovat elämään uusia asioita, ja minullakin ne ovat olleet pääsääntöisesti ihan hyviä. Vähän huonommatkin asiat ovat olleet ihan siedettäviä oppiläksyjä... no, ainakin, kun pahin tuska on mennyt ohi.

Tiedän hyvin, että pelkäämällä ja välttelemällä muutoksia tyytymättömyyteni elämääni ei todennäköisesti vähene. Yritänkin nyt olla rohkeampi kuin aiemmin. Ongelmanani on nyt vain se, että nuo muutoksen tuulet väsyttävät minua ihan valtavasti! Vaikka asiat olisivat mukaviakin, niin jotenkin ne tuuppaavat minut epätasapainoon (esim. en saa nukuttua), ja uuvuttaa. No, ehkä löydän pian uuden tasapainon elämääni, jossa on lisäksi jotain uutta entiseen verrattuna :)