Tuesday, January 29, 2008

Vanha, ränsistymään päässyt rakennus

Minulla on usein toistuva uni. Viime yönä näin taas unta, jossa oli merkityksellinen, vanha, ränsistynyt mökki. Tuo "merkityksellinen" on vaikea selittää, koska se on tunne, joka minulla unessa on. Tunne siitä, että rakennuksessa on "sitä jotain". Nämä toistuvat unet rakennuksesta (joka on joka unessa kuitenkin erilainen) ovat aina pelottavia, suorastaan painajaisia. Niissä on epämiellyttävä tunnelma siitä, että jotain pahaa saattaa tapahtua. Koskaan ei ole kuitenkaan mitään ihan kamalaa tapahtunut.

Viime yön mökki oli pieni. Sillä oli ränsistymään päässyt piha, valtava puska etuoven vieressä. Olin unessa vanhempieni kanssa mökissä tai sen ulkopuolella. Tunnelma oli jotenkin ikävä, mikä ei kuitenkaan liittynyt mitenkään vanhempieni ja minun väleihin. Kaikki oli hyvin, mutta mökissä oli jotain häiritsevää.

En enää muista, mistä syystä mökin oven vieressä oleva karmea puska syttyi tuleen, mutta se paloi niin isolla liekillä, että olin varma, että koko mökinrotisko palaa mukana. Etsin vanhempieni kanssa jotain oksia (!), joilla olisimme voineet tukahduttaa tulta, mutta mitään ei löytynyt. Yritin soittaa hätänumeroon, mutta kun painoin puhelimesta 112, näytölle tuli aina ihan muita numeroita.

Tulipalo kuihtui nopeasti. Ruma puska oli poissa ja mökin edusta oli tyhjä. Tunnelma muuttui hetkessä ja ymmärsin, että nyt piha on valmis ottamaan uudet kasvit vastaan. Olin helpottunut.

Unien tulkinnassa kai sanotaan, että rakennukset tarkoittavat ihmistä itseään. Kun mietin näitä rakennus-uniani, niin voisin jopa uskoa tuossa olevan jotain perää. Viime yönäkin pelkäsin tulta, muutosta, mutta se (vaikka olikin äärimmäisen pelottavaa) toikin vain hyvää. Mökki (minä) ei vahingoittunut. Joissain aiemmissa unissa se on tosin vahingoittunutkin.

Rakennukseni on korjauksen tarpeessa, mutta niinhän minäkin olen. Näenköhän joskus unen, jossa rakennukseni hohtaa uutena ja vahvana? Tuleekohan joskus uni, jossa rakennukseeni liittyy hyvyyttä, kauneutta ja miellyttävää tunnelmaa?

No comments: