Friday, June 13, 2008

Byrokratian rattaat töksähtelevät!

Työelämä on osoittanut viime aikoina taas käsittämättömiä piirteitä. Näppärästi ja helposti hoidettavaksi luulemani asia onkin paisunut ihan suunnattoman vaikeaksi ja ärsyttäväksi projektiksi. Aluksi luulin, että erääseen "pieneen" muutokseen liittyvää byrokratiaa ei ole, mutta päivien myötä byrokratian portaita onkin tullut vastaan jo niin monta, että en pysy laskuissa mukana. Hämmästykseni ja ärtymykseni ovatkin kasvaneet päivä päivältä samassa suhteessa.

Minun pitäisi tehdä oikeasti töitäkin, mutta sen sijaan olen käyttänyt tunteja aikaa siihen, että olen saanut edes jotenkin pieneksi luulemani muutoksen etenemään ensimmäiselle byrokratian portaille. Tyrmistyttää myös se, että seuraavalle portaalle pääseminen kestää ilmeisesti taas päiviä! Siis ihan oikeasti, en voi kun ihmetellä, miten paljon rahaa voidaankaan haaskata ihan turhanpäiväiseen byrokratiaan!

Rahaa menee nyt siis siihen, kun työt seisovat. Myöhästyminen maksaa. Lisäksi minä olen osan ajasta toimettomana, koska en voi tehdä mitään, kun pitää ensin odottaa, että tämä "pienimuotoinen" muutos saadaan vietyä läpi, eli sekin maksaa. Lisäksi tiedä kuinka paljon se maksaa, että tätä "pientä" muutosta ajetaan uskomattoman monen byrokratian rattaan läpi, jolloin tarvitaan useammankin ihmisen työpanosta (turhaan), jotta homma saadaan hoidettua. Ja taas maksaa. (Tosin enhän minä ole toimettomana, kun minun täytyy selitellä, miksi työt seisovat ja yrittää keksiä vaihtoehtoisia tapoja yrittää ratkaista tai siirtää ongelmia, eli kaiken tämän älyttömyyden myötä ulospäin näyttää siltä, että on minun syyni, kun työt seisovat ja myöhästyvät..)

On tehnyt jo uskomattoman monta kertaa sanoa "seis", ja pysäyttää tämä älyttömyys. Vaihtoehtoinen ratkaisutapa olisi olemassa, mutta ei sekään ihan ongelmaton ole. Tosin en usko, että tällaisen byrokratian laahustamisen keskeyttäminenkään on mutkatonta. Eiköhän siinäkin tarvitsisi jotain selvityksiä antaa ja lomakkeita täytellä, anoa, hakea, nöyristellä, valittaa ja varmaan riidelläkin. Auta armias.

Pääsisinkö kesälomalle justnytheti?!

No comments: